יום שישי, 2 באוגוסט 2013

צריך מזל בחיים כדי להגיע למורה לפיתוח קול מצויין

צריך מזל בחיים כדי להגיע למורה לפיתוח קול מצויין -  ולהגיע לתוצאות

אז מה הסיפור? למה אני כותבת את הסיפור הזה?
כי זה בדיוק מה שקרה לי, כשלמדתי פיתוח קול בתחילת דרכי כזמרת ומבצעת..... בתחילת דרכי מזלי לימד אותי לבחור יותר טוב....
1.ההקדמה לסיפור 
התחלתי ללמוד פיתוח קול באופן מיקצועי כשהייתי בת 22 בערך.. (עד אז שרתי במקהלות בית הספר מגיל 8 ועד גיל 15, שם פרשתי מסיבות אישיות.) כשחזרתי ללמוד פגשתי מורה שלימדה באזור קרוב למקום מגורי, והיה לה רקורד של זמרת אופרה אמריקאית, והיא עבדה איתי על כל האלמנטים לפיתוח קול.
היו איתה 2 בעיות עיקריות - היא דיברה במונחים מאוד לא ברורים ומופשטים,
ולא הסבירה מה מטרת התרגיל, או על מה עובדים בשיעור.
הבעיה השניה היתה שהיא הייתה אישה מבוגרת מאוד, עם המון בעיות בריאות, ושיעורים התבטלו על ימין ושמאל עקב בעיות בריאות, גם לפעמים ללא הודעה מראש, הייתי מגיעה אל ביתה, ורואה פתק ביטול על הדלת.....
לאחר מסע של שנתיים שלמדתי ממנה והתקדמתי יפה יש לומר!! - נעלמו עיקבותיה, ועד היום איני יודעת לאן.... אני חושבת שהיא חזרה לאמריקה ....

2. הסיפור - 
לאחר שהמורה הקודמת נעלמה - חיפשתי מורה לפיתוח קול קרוב לעוד שנה, (להזכירכם לא היה אינטרנט בשנות ה 80 המאוחרות עדיין....) פניתי למורה שמלמדת בקונסרבטריון.... נשמע טוב נכון?
בתור תלמידה שלמדה רק שנתיים, עדיין לא היתה לי היכולת להבחין מתי אני פוגשת מורה מצויינת ומתי לא,
חשבתי שאם הגעתי למורה בקונסרבטוריון, עם רקע של זמרת אופרה מרוסיה - בטוח הגעתי למקום הנכון.
אז מסתבר שלא!!
מה קרה לקול שלי ?
בלי להזכיר שמות, לאחר שנתיים של לימודים אצלה, הקול שלי נחלש באופן שאין כדוגמתו,
בכל הנסיונות שעשיתי כדי להיבחן ללהקות שביקשו זמרת נכשלתי. עד אז, ולא הבנתי מה קרה.
הרגשתי שמשהו מאוד לא בסדר עם הקול שלי, אבל לכל הרוחות -אני לומדת אצל מורה טובה לקול... כבר שנה רביעית ללימודי הקול שלי....
החלטתי ללכת לרופא אף אוזן גרון - לבדוק מה קורה אצלי במיתרים.
בשורה שלא נעים לאף זמר\ת לקבל מהרופא א.א.ג - המיתרים שלך לא נסגרים, אין סגירה במיתרים גבירתי, מה את עושה בחיים? את צריכה לנוח עם הקול חצי שנה....  כמה שיותר לשתוק יותר טוב...

רק לאחר כמה שנים של עבודה עם עוד מורים לפיתוח קול - הבנתי מה בדיוק קרה :
המורה עם הרקע האופראי מרוסיה -
לא ממש עשתה איתי עבודה טובה, ולא ממש ידעה להסביר לי לאן לכוון לתרגילים.
הוראות הביצוע היו מבלבלות, לא מדוייקות, ואפשר גם לומר מתסכלות מאוד, מעורפלות
להגיד "לשתות את הצליל" או "לנשום את הצליל" או "לרחף על ענן כשאת שרה" זו הוראה שאין בה שום כיוון ממשי עבור זמר\ת, היא לא מכוונת לשום מקום מוגדר, ולא נותנת  עוגן, או נקודת משען.
זו הוראה שפשוט זורקת אותך אל מחוזות הדמיון, אפילו לרגש זה לא ממש מחבר... !!!
ומעבר לזה, לגלות אחרי 4 שנים של עבודה שהקול שלך זקוק לחצי שנה של מנוחה - זה על הפנים, למי שרוצה להתקדם, ללכת לאודישנים, ולפתח הרכב או להקה!!


משם המשכתי להתגלגל וללמוד,
לא עצרתי..... ואחרי עוד כמה שנות לימוד עם מורים מעולים הגעתי לתוצאה הרצויה, ויכולתי לשיר עם הרכבים - כמו שרציתי..
רק בשנים האחרונות אני מבינה מה הערך האמיתי של מורה מצויין לפיתוח קול, ולאחר שנחשפתי לשיטה הבינלאומית "איוה" הבנות אלו הקצינו!!
מורה מצויין שם אותך מייד על הנתיב להתפתחות טובה, יכול לאבחן מהר מאוד איפה נקודות החוזק והחולשה של הקול שלך, ולתת לך תרגילים וכלים שישרתו את העניין המדוייק עליו אתה צריך לעבוד, וכדי להביא אותך כזמר\ת מבצע\ת אל ייעודך - בזמן הכי קצר - והכי מהר שאפשר.

אני לא טוענת כאן שהתפתחות קולית זה משהו שקורה בחודש או בשנה, עבודה על הקול, זו עבודה שדורשת התמסרות לאורך זמן, זו עבודה עם הגוף, הרגש, והעולם הפינימי של כל אחד...
עבודה זו אוצרת בתוכה תהליך שלם של התפתחות הן כמוסיקאי, כמבצע, כאמן, וכאדם השואף להביא את ביטוי הנשמה - דרך הקול...

אז בהצלחה,
זיכרו  : מורה לפיתוח קול -מטפל בקול שלכם - זהו כלי הביטוי החזק ביותר שיש לאדם!!
תיבחרו מורה ששמעתם עליו המלצות חמות, או שראיתם ושמעתם את תלמידיו מבצעים.
תבחרו במישהו שתוכלו לסמוך עליו - כדי להפקיד בידיו את ההתפתחות הקולית שלכם!!

בברכה,
אוריה דהישראלי








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה