יום שישי, 2 באוגוסט 2013

למה אני צרוד\ה אחרי שאני שר\ה שעה?

שלום לקוראים היקרים
תלמידים רבים שפונים אלי, שואלים אותי את השאלה "למה אני צרוד\ה אחרי שאני שר\ה שעה?", אז החלטתי לענות כאן בכתב,  ולתת לכם מידע בענין מתוך הלימודים והידע האישי שלי.

מטרת המאמר -לתת מידע ולתת תקווה אמתית לכל אדם עם בעיה בקול
מיתרי הקול שלנו הם איבר בגוף, הבנוי מרקמת חיבור - כמו השרירים שלנו, וכמו הגידים.
הענין בהם הוא המיקום בגוף בו הם נמצאים, והתפקיד שלהם.
למיתרי הקול יש כמה תפקידים, שניים מתוך רשימת  התפקידים זה לדבר ולשיר.
יש להם תפקידים נוספים שלא נכנס אליהם כרגע..

הפעולה הפיזית שמתרחשת כאשר אנחנו מפיקים קול - אנחנו עובדים עם מערכת הנשימה שמוציאה אוויר,
(בדרך כלל כדי לשיר אנחנו מוציאים אויר), ואנחנו מפעילים סוג של לחץ קטן ומתון על המיתרים על מנת שהם יפיקו קול.
כדי לדבר אנחנו מפיקים קול בעוצמה ביינונית, בטווח שנוח לנו, בדרך כלל במאמץ קטן או ללא מאמץ בכלל.
כדי לשיר אנחנו משתמשים במיתרים  ולוחצים עליהם עוד קצת - כדי להפיק קול בגבהים שונים, או בעוצמה שונה.
וכאן בדיוק נכנסת הסיבה לצרידות : 
אנחנו לפעמים לוחצים יתר המידה על המיתרים, אנחנו מנסים לשיר בעוצמה רבה, כמו הזמרים ברדיו ובטלוויזיה, בלי לקבל רקע טכני ותירגול מדוייק, וכאן מיתרי הקול עובדים עם הפקודה שאנחנו נותנים להם,
בלי לסנן את עוצמת העבודה למידה המדוייקת והנכונה לגופו של האדם המבצע.
ומאחר ויש חוסר ידע לאדם ששר, הוא גורם נזק קטן למיתרים. הנזק הזה הוא צרידות.( לא לדאוג בבקשה, זה הפיך)
כשהקול צרוד הוא בעצם מסמן לאדם - לנוח עם הקול.
צרידות היא תוצאה של עבודה לא נכונה עם הקול, ולכן הגוף מבקש לנוח.
הנזק הזה הוא הפיך - זאת אומרת, לאחר מנוחה של כמה שעות או יום, הקול בדרך כלל חוזר למצבו הרגיל, ואפשר שוב לדבר או לשיר.

הבעיה העמוקה יותר נוצרת כאשר אדם שר\מדבר לא נכון לאורך תקופה ארוכה, ואז הנזקים עלולים להיות ניכרים יותר ויותר במיתרים, ולא להבריא תוך כמה שעות או יום, וכתוצאה ממאמץ ממושך ומתגבר מיום ליום - הנזקים מתקבעים בקול, ואז יותר ויותר קשה לאדם לדבר, או לשיר.
כאן גם נכנס העניין של הרגלי דיבור והרגלי שירה, שבדרך כלל עם עבודה מדוייקת עם איש מקצוע טוב - אפשר לטפל בבעיה, ולפתור אותה.
יש תקווה - אל ייאוש!!
מה שיפה בקיום שלנו כאן כבני אדם -  
היא היכולת המופלאה הבלתי נדלית של הגוף שלנו להרפא ולרפא - כמעט כל מצב.
אנשים יצאו ממצבי קול מאוד קשים -בכל גיל, אל מצב של בריאות וקול תקין.


כשאני מדברת על פתרון של הבעיה יש לקחת בחשבון תהליך עבודה של כמה חודשים טובים, ולפעמים גם שנה, כדי להביא את כל המערכת של הדיבור והשירה אל מצב שבו הפקת הקול נעשית במאמץ מיזערי,
הקול המופק - נשמע בריא, ועם עוצמת דיבור טובה, והאדם המדבר או השר לא חש בכאבים בגרון, או בצרידות לאחר שעה של עבודה עם הקול.
(ביננו, מה זה שנה - מנקודת הסתכלות על חיים שלמים של אדם)

בכל מקרה, אני תמיד ממליצה - אם יש בעיה עם הקול, וצרידות מתמשכת, כדאי מאוד לפנות לקבל ייעוץ מרופא א.א.ג כדי שיביט אל תוך המיתרים, וייתן חוו"ד מיקצועית .
אם יש בעיות של חוסר סגירה במיתרים, זה יכול לנבוע מכמה סיבות, אולי מבנה המיתרים, או עבודה לא נכונה עם הקול. כדאי גם להקשיב למורה קול מיקצועי בקשר להמלצות איך לעבוד עם הקול.
בכל מקרה, גם כדאי לבחור לעבוד עם איש מקצוע שקיבלתם עליו המלצות חמות, ממישהו שכבר טופל והגיע לתוצאות טובות!!

אם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלי - במייל, יש כאן טופס יצירת קשר באתר, או בטלפון
אני אנסה לעזור לכם במידת היכולת שלי..

בברכה
אוריה דהישראלי










אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה